دکتر جواد افضلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، توضیح داد: دانش‌آموزان در زمان حمل کوله‌پشتی باید شانه خود را مستقیم یا به طرف عقب نگه دارند، در غیر این صورت هنگامی که شانه فرد به سمت جلو کشیده شود، این امر سبب قوز پشتی می‌شود.

وی اظهار کرد: استفاده از کوله پشتی یا هر وسیله دیگری به صورت غیرمعمول در ناحیه ستون فقرات، گردن و کمر می‌تواند موجب بروز کشیدگی در ربات‌ها و در مراحل پیشرفته‌تر منجر به دیسک کمر یا مهره‌های گردنی ‌شود.
افضلی با بیان اینکه ستون فقرات شامل ناحیه گردن، کمر، پشت و لگن می‌شود، ادامه داد: کوله پشتی باید متناسب با وزن و جثه کودک انتخاب شود و معمولا کوله‌های بزرگ مناسب نیستند.
وی با اشاره به اینکه در دوره مهدکودک، بچه‌ها معمولا توانایی حمل حدود سه کیلو وزن را دارند، افزود: در دوره دبستان کودکان توانایی حمل وزنی کمتر از 10 درصد وزن خود را دارند و در دبیرستان می‌توانند تا 15 درصد از وزن خود را تحمل کنند.
این متخصص ارتوپدی گفت: برای استفاده صحیح از کوله‌پشتی باید دو بند آن آویزان شود، همچنین استفاده از کوله‌پشتی‌هایی که در قسمت پایین دارای کمربند است نسبت به کوله پشتی‌های معمولی ترجیح دارد. در صورتی که کوله پشتی سنگین باشد ارتفاع کوله به پایین‌تر از ناحیه کمر انتقال یافته و سبب فشار بیشتر به کمر می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه وجود بالشتک نرم در کوله‌پشتی که روی قسمت شانه قرار می‌گیرد فشار کمتری به مفاصل ایجاد می‌کند، اظهار کرد: کوله‌پشتی نباید فضای خالی داشته باشد و علاوه بر این باید اجسام سنگین داخل کوله به سمت بدن نزدیک‌تر باشد.
وی اظهار کرد: استفاده از یک بند کوله‌پشتی می‌تواند در ابتدا منجر به کشیدگی ربات گردن و کمر و در صورت ادامه این روند منجر به کجی ستون فقرات شود.
این متخصص ارتوپدی در خصوص معایب و مزایای کیف چرخ‌دار بیان کرد: در مواردی که کودک مجبور به حمل وسایل سنگین است ترجیحا باید از کوله‌پشتی‌های دارای چرخ استفاده کند یعنی چند دقیقه به صورت کوله‌پشتی و چند دقیقه به صورت چرخ‌دار استفاده شود تا آسیب کمتری به ستون فقرات وارد شود.