یک مطالعه جدید نشان داده است که می‌توان از تزریق بوتاکس برای کاهش بعضی از موارد درد زانو استفاده کرد. نوعی از درد زانو به علت مشکلی به نام lateral patellofemoral overload syndrome ایجاد می‌شود. این مشکل در یک‌هشتم کسانی که به‌طور مداوم ورزش می‌کنند و بخصوص در دونده‌ها و دوچرخه‌سوارها دیده می‌شود. در این موارد به علت عدم تعادل و هماهنگی در انقباض عضلات جلوی ران، کشکک به یک سمت منحرف‌شده و موجب بروز علائم بیماری نرمش کشکک یا کندرومالاسی کشکک می‌شود. از مهم‌ترین علائم کندرومالاسی کشکک درد جلوی زانو است.

علت این بیماری به درستی شناخته شده نیست ولی به نظر میرسد به علت نوعی اختلال در کارکرد سیستم دفاع ایمنی بدن باشد. این بیماری زمینه ژنتیکی دارد و درمان قطعی برای آن وجود ندارد و تنها با استفاده از داروهای خاصی میتوان آن را مدیریت کرد.

درمان این مشکل معمولاً با استفاده از درمان فیزیکی و در موارد مقاوم، عمل جراحی است ولی محققان کالج سلطنتی لندن با آزمایش بر روی 45 فرد که همین مشکل را داشتند توانستند با تزریق بوتاکس در عضلات سطح خارجی ران و برگرداندن بالانس عضلانی در اطراف استخوان کشکک درد آن‌ها را از بین ببرند.

محققین میگویند این یافته بزرگی است چراکه می‌تواند بسیاری از موارد درد جلوی زانو در ورزشکاران را بدون نیاز به عمل جراحی درمان کند.

منبع:www.iranorthoped.ir